Auto Bruins kiest voor zonnepanelen

Auto Bruins kiest voor zonnepanelen

Auto Bruins kent een geschiedenis van meer dan een halve eeuw. Als Volvo specialist staat het bedrijf voor kwaliteit, veiligheid en duurzaamheid. Dat bieden ze hun klanten via de degelijkheid die het Zweedse merk eigen is, maar het komt ook tot uitdrukking in de manier van werken en investeren. Deze herfst werden maar liefst 300 zonnepanelen op de daken van hun panden aan de Torenlaan in Hengelo gelegd en de eerste rendementen stromen inmiddels binnen.

Terugverdientijd cruciaal

Arjan Bruins: “Autobedrijven zijn per definitie geïnteresseerd in nieuwe technieken en als energie ergens speelt dan is het wel in onze branche dus is investeren in zonne-energie eigenlijk voor de hand liggend. Autobedrijven in Nederland weten ook als geen ander dat investeringen wel op een redelijke termijn moeten renderen, anders lukt het simpelweg niet. We zijn gaan rekenen en de terugverdientijd was de bottle-neck voor onze beslissing.”

Met een showroom, een garage en een bandenhotel beschikt Auto Bruins over een lekkere oppervlakte plat dak zonder schaduwwerpende objecten in de buurt. Dat bood dus kansen, vonden Arjan en Rob Bruins, de twee broers die samen de zaak drijven. Maar dan begint het pas. Zonnepanelen moeten in de meest ideale hoek ten opzichte van de zon worden geplaatst en dus moest er een constructie op het dak worden gebouwd. Dat brengt allemaal weer extra kosten met zich mee.

Verantwoordelijkheid

“Toch besloten we voor zonne-energie te gaan”, vertelt Arjan Bruins, “simpelweg omdat we ook onze verantwoordelijkheid willen nemen. We leveren inmiddels een plug in hybride Volvo. Onze klanten kunnen kosteloos gebruik maken van een oplaadpaal bij ons bedrijf. Als je dat doet, kun je de elektrische energie die klanten aftappen natuurlijk niet via vervuilende kolencentrales laten produceren.”

Auto Bruins ging vervolgens niet over één nacht ijs en vroeg drie offertes aan. Die bleken niet zo heel eenvoudig te vergelijken. Het gaat natuurlijk om een totaalprijs, die wordt bepaald door panelen en omvormers met een bepaalde kwaliteit, door installatiekosten en door nog een paar factoren. Om te beginnen hebben we de kwaliteit van de aangeboden panelen beoordeeld. Dat kun je ook als leek gewoon doen via een testsite in Duitsland (photon.de) waar allerlei panelen naast elkaar staan opgesteld en de rendementen op de lange en korte termijn worden getoond.

Prijs per kilowattuur

En we hebben van de drie aanbieders de kosten teruggerekend naar een prijs per kilowattuur. Toen kwam Esbe Europe als beste uit de bus. Die bieden uitstekende panelen en hebben een eigen constructie ontwikkeld om panelen goed op een plat dak te krijgen. Op basis van betonnen elementen met precies de goede zwaarte kunnen de panelen zonder dure aluminiumconstructie snel en windvast op een plat dak worden gemonteerd.”

Duidelijk meldsysteem

Toen de kogel door de kerk was, is er snel begonnen met de realisering van het project. Dat ging vlot en sinds 1 november zijn de panelen bezig met de productie van zo’n 60 tot 70.000 kilowattuur. Dat is zo’n 60 tot 70 procent van de energiebehoefte van Auto Bruins. Op een plat dak kun je per vierkante meter grondoppervlak natuurlijk minder panelen kwijt dan op een schuin dak, dus hield het bij 300 stuks op. Bruins toont zich bijzonder tevreden. “De installatie verliep vlot en goed en via een meldsysteem krijgen we gewoon door als er iets niet helemaal lekker loopt. Dan kunnen we Esbe Europe bellen en die verhelpt het via een goed geregeld servicecontract. Op mijn telefoon kan ik van moment tot moment de opgewekte energie bijhouden en dat is natuurlijk hartstikke leuk om te zien.” En hoe zit het met die terugverdientijd? “Die viel me niet tegen. Ondanks de extra constructie die een plat dak vraagt, is die periode, mede dankzij een kleine subsidie, niet meer dan zes jaar. Dus dat is alleszins verantwoord.”

Comments are closed.